Aktuellt/Senaste nytt

Infört 23 augusti 2021

Välkommen att fika med en kolonist!

På vår höstmarknad den 28 augusti kan du boka tid med en kolonist i Bergshamra koloniförening för fika och trädgårdsprat. Du hälsar på under en halvtimma i kolonistens trädgård och kan passa på att fråga allt om vad som växer där och hur det är att vara kolonist. Om ni är fler som vill gå tillsammans ser du efter i listan att kolonisten är med på det.

Här presenterar sig de kolonister som gärna fikar med dig:

Per-Åke Svensson Ängsvägen 9

"Att bli kolonist med både mark och stuga är det bästa beslutet vi tog för 9 år sedan. Att få se blommor, grönsaker, frukt och ogräs frodas på ens ’egna’ mark är häftigt. Första fem åren gick ut på att återställa hus och tomt från några års misskötsel. Därefter har mitt specialintresse blommor utvecklats till att bli både perenner och säsongsblommor. Sedan två år har även grönsaker kommit upp på agendan. Man måste våga prova på som kolonist och framåt blir det ju bättre om jag kan lära av egna misstag. Det nyplanterade körsbärsträdet hade ett bär och det tog fåglarna. Härliga grannar tillsammans med närhet till vatten och stan gör livet som kolonist helt underbart. Välkommen hit".

Claes Sager Ängsvägen 8

" Före min tid som kolonist tillbringade jag ofta somrarna på min båt tillsammans med min fru. Hon hade dock upptäckt det här området och ville gärna bli kolonist och efter att jag sett stugan blev jag också förtjust. Jag är intresserad av gamla hus och denna stuga är ju en av de allra äldsta i koloniområdet. I trädgården finns flera gamla fruktträd från föreningens första tid. Jag är kanske mer intresserad av äppelträd än de flesta, är med i en pomologförening och har lärt mig hur man ympar in nya sorter på de gamla träden. Det är fint att sommarbo på kolonin och kunna gå rakt ut i trädgården – utan hiss eller trappor! Åker bara hem för att tvätta och hämta post. Men ibland blir det ändå en tur med båten.

Välkommen!"

Eva Danielson Körsbärsvägen 73

"Vi kom till lott 73 i Bergshamra koloniområde för 25 år sedan, Tom och jag. Vi var på jakt efter en ny trädgård eftersom vi just hade blivit av med en som vi byggt upp under drygt 20 år. På kuppen hade vi blivit beroende, och ett liv utan trädgård var inte längre ett alternativ.

Det vi tog över var ingen drömträdgård. På plussidan stod två äppelträd och tre plommonträd. Resten var mest minus. På baksidan av huset hade en tidigare grönsaksodling tagits över av en brokig och marktäckande mängd ogräs där blommande maskrosor dominerade. En utmaning, som det brukar heta. Det var bara att sätta igång, och det gjorde vi sannerligen. Ogräset måste bort för att ge plats åt de växter vi tagit med från den förra trädgården.

Sedan dess har mycket annat, ja allt, förändrats på tomten. Äppelträden är kvar, men plommonen dog, ett efter ett, tråkigt nog. Åtskilligt annat har kommit till. Idag är trädgården i stort sett som vi vill ha den: lummig och blommig och ganska omväxlande. Vi trivs, och det gör många smådjur också. Pollinerare har vi gott om, och fåglar också. De har tillgång till ett tiotal fågelbad som nyttjas och uppskattas, ibland även av grodor. Koltrastarna bygger gärna bo i vår trädgård, Tidigare i sommar hade de ett bo på vår kompostkvarn. De kände sig tydligen helt lugna där, trots att vi gick tätt förbi ideligen. Vi var däremot väldigt oroliga: en katt hade lätt kommit år boet, men tursamt nog gick det bra, och alla fyra ungarna flög så småningom ut under stort ståhej. Nu har samma koltrastpar (tror vi) ett nytt bo högt upp i klätterhortensian. Det är väl dolt och känns mycket lugnare.

Nytt för i år är ett väl tilltaget hembyggt insektshotell som har blivit mycket omsvärmat och delvis bebott. Det är riktigt spännande att stå och titta på! Med trädgård behöver man inte ha en tråkig minut. Men det måste medges att snigeljakten inte hör till det roligaste."

Kjell Wase Furuvägen 77

" Man kan säga att jag är uppfödd i en trädgård eftersom min far var trädgårdsmästare. Vet därför hur man odlar nyttoväxter, men känner också också väl till hur prydnadsväxter ska behandlas eftersom jag arbetat med att leverera snittblommor hela livet. Att jag är kolonist beror på att min sambo Linda hade en en svårtillgänglig sommarstuga och sökte efter något ställe mer i närheten av bostaden. Hittade då turligt denna kolonilott som vi nu haft i 13 år. Inget fanns egentligen planterat och vi kunde då tillsammans skapa en plats för odling av nytto- och prydnadsväxter efter våra egna idéer.

Linda har ett förflutet som florist och har en säker blick i hur man planterar växter i rabatter och krukor. Passa på att träffa henne på höstmarknaden där hon lär ut hur man binder blombuketter. Trädgårdens blommor är valda inte bara för att de är vackra utan också med tanke på biologisk mångfald. Man ser att pollinerarna drar sig särkilt till någon favorit bland blommorna och en av dem är anemonen. Ja, vi njuter av vår trädgård hela året och höjdpunkten är nog när blåregnet blommar. "

Vill du besöka någon av dessa kolonister för en fika och trädgårdsprat under en halvtimma? Säkerligen! Under skördefesten den 28 augusti finns en lista vid föreningsstugan där du kan anmäla ditt/ert intresse.

Tillbaka till Aktuellt:

Aktuellt